`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Sunday, October 5, 2014

Aku Sebenarnya Bersetuju Dengan "Kenaikan Harga Minyak" Asalkan...

Aku tau memang semua orang marah dengan pengurangan subsidi cum kenaikan harga minyak 20 sen. Memang membebankan kita. Tapi ada beberapa perkara yang aku rasa Menteri kita tak berapa kompeten sangat untuk explain. Aku tak tau kenapa....tapi rasanya diorang boleh explain benda ni...dan kalau diorang explain, aku rasa orang takkan marah sangat.

Tapi kerajaan kita akhirnya mengambil keputusan melakukan announcement membabi buta dan mintak DATUK "KALAU AYAM MAHAL JANGAN BELI AYAM" cuba explain...itulah yang akhirnya membuatkan kerajaan nampak tak kompeten dan orang marah.

Ok...ni apa yang aku paham.

1. Pengurangan subsidi dilakukan kerana kerajaan nak kurangkan kebergantungan kita kepada subsidi.

2. Aku rasa, rough calculation aku, kerajaan akan save dalam 5-7 billion setahun hanya dengan potong 20 sen tu. Cuma, ke mana peginya berbilion tu yang kita selalu tertanya.

3. Aku meramalkan, ini semua dilakukan secara mengejut kerana - harga minyak turun.

4. Waktu terbaik untuk potong subsidi sebenarnya adalah apabila harga minyak dunia turun. Sebab....minyak yang kita guna, kita import, kan? Harga minyak yang kita import tengah murah, jadi pemotongan subsidi akan memberi impak yang paling efektif.

5. Kerajaan boleh ambil langkah yang lebih elok seperti ANNOUNCE AWAL2 SIKIT! Yang kau clear embargo announcement pengumuman 6.15 petang dan kenaikan harga minyak 12.00 tengah malam tu yang membuat orang marah dengan kerajaan.

6. Jadi, the bigger picture yang aku rasa ramai tak nampak ; harga minyak akan terus naik kerana subsidi akan dikurangkan. Kenapa?

7. Sebab........kerajaan kita target nak jual minyak ron 95 menggunakan harga market on the long term...maskudnya, no subsidy AT ALL.

8. Tapi kerajaan tak boleh potong subsidi sekelip mata camtu aje, teruk nanti inflasi naik...so diorang potong sikit2.

9. Semua ni akan jadi sesuatu yang positif kepada kita semua JIKA berlaku beberapa pengumuman penting dalam pembentangan Bajet 2015 nanti.

10. Kau perlu tengok ke mana duit penjimatan subsidi tu pergi. Aku forecast....BR1M akan diteruskan dan dinaikkan nilainya...DAN kadar pendapatan penerima BR1M akan diringankan lagi...yakni, pendapatan isi rumah RM4500 -RM5000 pun mungkin dapat. Ini ramalan aa!

11. Ini cara kerajaan nak offset kenaikan harga minyak cum pengurangan subsidi.

12. Yang paling pahit nak diterima, kau kena belajar terima yang sebenarnya...kenaikan harga minyak kita ni sebenarnya bukan kenaikan pun...tapi memang betul, pengurangan subsidi.

13. Kita hanya boleh kata "harga minyak naik JIKA harga minyak kita dijual ikut market price." Jelas?

14. Selagi ada subsidi...harga minyak tak naik-naik sebenarnya.

15. Ada beberapa faktor yang mungkin membenefitkan kita atau merugikan kita...harga minyak nanti boleh naik turun. Jadi kita boleh ada masa rugi ada masa turun. Tahun berapa kita akan capai level market price tu, aku tak sure lah. Tapi kalau setahun kurang subsidi 20 sen, market price sekarang lebih kurang RM2.70.....jadi around 2017 mungkin kita boleh bebas subsidi...

16. So, kenaikan harga barang....itu yang merisaukan, kan?

17. Aku cuba cakap dengan sangat lembut dan sangat halus........aku rasa, GST akan membantu dalam hal ni..

18. Sebab GST akan bagi kerajaan satu mekanisme yang membolehkan diorang pantau atau even control price barangan dari level manufacturer sampailah ke level end consumer.

19. Kalau kerajaan nak control lah....

20.  Cuma negara kita ni selalunya bila bercerita pasal sistem memang hebat. Tapi pelaksanaannya? Yang penting pelaksananya?

21. Kita tunggu dan lihat pembentangan Bajet nanti.

22. Kenapa kadar inflasi di negara kita tak sepadan dengan nilai yang naik pada market? Itu adalah misteri yang aku tengah cuba fahami sekarang ni.

23. Sebab zaman Dr.Mahathir dulu, dia aim inflasi sifar. Tapi bila kau baca pasal ekonomi, inflasi sebenarnya adalah sesuatu yang baik kepada ekonomi sesebuah negara. Aku masih lagi cuba belajar pasal ni...

24. Sayangnya, kenaikan gaji kau, selalunya tak offset kadar inflasi kan? Apatah lagi nak offset "inflasi tiruan" yang dikawal oleh corporations2 besar nak ambik untung lebih.

25. Kau tau apa tandanya tu?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.