`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Wednesday, October 22, 2014





Memanglah ada kebenaran tapi apa yang sebenarnya dikatakan MAIS.


Lihat berikut:



8:49PM Oct 21, 2014

Seorang pendakwah yang muncul dalam acara kontroversi 'Saya Mahu Sentuh Anjing', Ahad lalu kesal dengan tindakan peserta yang bermesra dengan haiwan dalam program tersebut.

Mohd Iqbal Parjin melalui kenyataannya di Facebook berkata beliau tidak pernah bersetuju dengan tindakan memeluk dan mencium anjing.

"Saya ingin jelaskan di sini bahawa saya tidak bersetuju dengan aksi peluk, cium anjing yang dilakukan pada hari tersebut oleh peserta program.

"Saya juga jelas menerangkan, tidak dibenarkan menyentuh anjing tanpa sebab yang perlu," kenyataannya dipetik.

Mohd Iqbal muncul dalam satu program dialog yang diadakan serentak dengan acara berkenaan, di tapak parkir sebuah pusat membeli-belah yang menarik kehadiran ratusan pengunjung.

Acara itu mula mencetuskan perbincangan apabila gambar hadirin beragama Islam merangkul, mengusap dan bermesra dengan anjing pada majlis itu dimuat naik di laman sosial.

Mengimbau acara itu, Mohd Iqbal turut menyalahkan dirinya sendiri turut terlibat memberikan gambaran bahawa penganut Islam digalakkan untuk bermesra dengan anjing.

"Saya akui yang saya terlepas pandang bahawa program ini disalah tafsir malah diambil kesempatan oleh setengah pihak untuk menggalakkan masyarakat Melayu awam bermesra-mesra dengan anjing tanpa sebab.

"Saya tidak pernah terfikir perkara ini boleh berlaku seolah-olah saya yang menggalakkannya," katanya lagi.

Mohd Iqbal turut kesal dengan liputan sebahagian media yang menurutnya hanya menyiarkan separuh daripada ucapannya.

"Saya terkilan kerana pihak media hanya menyebarkan sebahagian ucapan saya.

"(Ia) seolah-olah saya menyokong perbuatan tersebut, manakala bahagian hukum hakam tidak disebutkan oleh pihak media," katanya.

Beliau bagaimanapun memohon maaf kepada orang awam di atas kekeliruan yang timbul daripada ceramahnya pada majlis itu.

"Saya memohon maaf secara terbuka di atas segala kecelaruan dan kepincangan yang berlaku. Iktibar dan pelajaran yang berharga saya perolehi dari apa yang telah berlaku.




 ISU PENJELASAN PROGRAM SENTUH ANJING

Assalamualaikum,
Alhamdulillah dan segala syukur untuk Allah SWT.

Cuaca sosial media pada ketika ini agak panas berhubung program "I Want To Touch a Dog", yang saya terlibat secara langsung di dalamnya untuk memberi perkongsian ilmu, setelah mendapat tahu program ini telah mendapat izin dari pihak MAIS.

Pada awalnya, penganjur program, Syed Azmi,menjemput saya untuk mengisi slot ilmu. Saya merasakan ini adalah peluang yang baik untuk menyampaikan mesej Islam kepada Muslim dan non-Muslim, dan alhamdulillah sehingga kini mereka masih menghubungi saya untuk bertanyakan perihal Islam dengan lebih lanjut.

Saya difahamkan bahawa tempat perkongsian ilmu diasingkan dari tempat anjing-anjing berkumpul.

Saya akui yang saya terlepas pandang bahawa program ini disalah tafsir malah diambil kesempatan oleh setengah pihak untuk menggalakkan masyarakat Melayu awam bermesra-mesra dengan anjing tanpa sebab. Saya tidak pernah terfikir perkara ini boleh berlaku seolah-olah saya yang menggalakkannya.

Saya memenuhi jemputan ini, dan menjelaskan kepada yang hadir mengenai hukum - hakam yang jelas menurut mazhab Syafi'e, seperti yang terdapat dalam fatwa JAKIM.

Dibawah ini saya sertakan lampiran yang difotokopi sebanyak 500 helai dan diedarkan kepada mereka yang hadir.

Saya ingin JELASKAN disini bahawa saya TIDAK BERSETUJU dengan aksi peluk,cium anjing yang dilakukan pada hari tersebut oleh peserta-peserta program.
Saya juga jelas menerangkan,tidak dibenarkan menyentuh anjing tanpa sebab yang perlu.

Saya terkilan kerana pihak media hanya menyebarkan sebahagian ucapan saya yang seolah-olah saya menyokong perbuatan tersebut, manakala bahagian hukum hakam tidak disebutkan oleh pihak media .
Saya memohon maaf secara terbuka di atas segala kecelaruan dan kepincangan yang berlaku. Iktibar dan pelajaran yang berharga saya perolehi dari apa yang telah berlaku. Saya mengharapkan program ini pada masa hadapan dapat dilakukan dalam suasana yang lebih menghormati sensitiviti masyarakat setempat.

Terima kasih di atas segala kritikan dan teguran yang membina.Saya yakin segalanya ada hikmah dari Allah. Semoga dengan pengalaman ini mematangkan lagi diri saya dalam liku-liku perjuangan dakwah.

Mohd Iqbal Parjin aka Ustaz Iqbal Zain Al Jauhari


Dengar apa yang dilapor dan editkan Malaysiakini SINI 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.