`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Monday, May 11, 2015

Adakah Kita Sudah Sampai Ke Tahap di Mana Majlis Fatwa Kebangsaan Adalah Penyelamat Kepada Kerakusan Pemimpin?

Satu Malaysia ketika ini hangat memperkatakan mengenai isu Tabung Haji.

Telah pelbagai hujah dan informasi yang dikeluarkan oleh pihak tertuduh dan juga pihak yang gemar nak menuduh. Pada hari Ahad lepas (10hb Mei 2015) keluarlah satu artikel yang memaparkan Pengerusi Tabung Haji...Azeez something nama dia..(aku tak ingat) menyebut yang transaksi yang dilakukan oleh Tabung Haji itu sah dari segi syariah dan telahpun dipersetujui oleh pihak Majlis Fatwa. 

Aku ada sedikit marah dengan Majlis Fatwa kebelakangan ni selepas fatwa mengenai GST itu Harus dikeluarkan kerana pada aku, hujah yang digunakan itu lebih mirip kepada ayat kerajaan untuk mengharuskan GST. 

Pada aku, tak nampak langsung keperluannya GST ini dan selagi aku nampak kerajaan masih kekal dengan gaya bermewah-mewah, aku takkan percaya langsung fatwa tu dan aku akan lawan sampailah aku mati.

Semalam juga, Dr.Asri Zainal Abidin telah mengeluarkan kenyataan melalui Facebook yang menyebut "tidak pernah pun dia dipanggil menyertai perbincangan mengenai isu tersebut." Kalau kau belum sedar, dia dah pun dilantik jadi Mufti Perlis semula jadi dia sepatutnya terbabitlah dengan perbincangan berkenaan fatwa ni.

Ini perkara yang anda perlu tekankan pasal isu ni. 

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan adalah Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji.

Kah kah kah kah. 
Lawak kan? 

Nak keluar fatwa pun boleh berlaku conflict of interest yang boleh membuatkan masyarakat kata, fatwa tu jadi AYAT BODOH NAK JAGA KEPENTINGAN KRONI. 

Ok. Aku malas nak mengutuk panjang-panjang benda ni tapi aku nak tau satu benda yang aku harap orang kita especially Majlis Fatwa tak terlepas pandang.

Soalan aku mudah;

1. Apakah dibenarkan dalam Islam, sesebuah organisasi itu menghukum seseorang jika dia membocorkan maklumat syarikat atau organisasi, jika dia mendapati berlakunya penyelewengan atau salah guna kuasa dalam pengurusan syarikat?

2. Adakah Islam membenarkan mereka ini dihukum atas dasar kontrak dan perjanjian yang telah dimeterai yang memerlukan pekerja merahsiakan apa-apa penyelewengan yang berlaku?

3. Adakah dibenarkan dalam Islam, kita membocorkan rahsia organisasi di mana kita bekerja dengan niat hendak menegakkan kebenaran?

4. Bolehkah Kerajaan sendiri mengenakan hukuman ke atas pembocor maklumat rahsia penyelewengan kerajaan? 

....................

Aku nak tau. 
Aku cukup berminat nak tau di mana berdirinya pegangan Majlis Fatwa kita dalam hal ni. 

Aku harap ada jawapan.
Soalan aku tahun lepas pasal Fadhilat Tarawikh pun tak berjawab lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.